Sănătatea mintală. 10 acțiuni pentru sănătate

Sănătatea mintală
Psihoterapie

Sănătatea mintală. 10 acțiuni pentru sănătate

Nu avem nevoie de sănătatea mintală, avem depresie. 10 acțiuni pentru sănătate

Absența bolii nu înseamnă sănătate, așadar, dacă nu ai depresie sau altă tulburare psiho-emoțională, nu înseamnă că ai parte de sănătate mintală. Ce poți face pentru a fii sănătos?

Am răspuns la (și) această întrebarea în cadrul sesiunii deschise pentru publicul larg în 3 mai la incubator107 Sibiu – Sănătatea mintală de la tabu la acceptare, alături de colegele mele invitate – dr. Elena Ucenic, dr. Andreea Dobra, dr. Ariana Luca, dr. Denisa Tănăsescu, detalii aici.

Ce să facem pentru sănătatea mintală fără depresie

Ultimele statistici expuse de World Health Organization la începutul anului 2023, afirmă faptul că depresia devine tot mai cuprinzătoare la nivelul populației. Simptomele depresive au crescut de la aproximativ 193 de milioane de oameni în întreaga lume, la 246 de milioane. Iar tulburările de anxietate au crescut de la aproximativ 298 de milioane de persoane afectate la 374 de milioane. Așadar, se înregistrează o creștere cu aproximativ 25% a acestor tulburări.

Cu toate acestea, depresia și anxietatea reprezintă un tabu, cel puțin în societatea românească unde informațiile sunt puține despre acest subiect și pare că vorbim în șoaptă atunci când o facem. Nici să vorbim despre sănătatea mintală nu este tocmai la îndemână. Asta cu toate că există mulți specialiști în domeniu care investesc timp și energie în psiho-educație.

Sănătatea mintală este în mâinile specialiștilor.

În primul rând, e nevoie ca specialiștii în domeniu să se facă auziți. Fiecare specialist este responsabil de informațiile pe care le distribuie despre specializarea sa. Nu e suficient ca psihologii și psihoterapeuții să lucreze în cabinete, e nevoie să aducă oamenii în contact cu misiunea terapeutică, să explice care sunt beneficiile unui proces terapeutic asumat și care pot fi rezultatele.

În al doilea rând, fiecare persoană este responsabilă de starea sa de sănătatea. Motiv pentru care, e potrivit să exploreze, să caute și să ceară informații de la instituțiile statului și de la oameni în care au încredere.

Oamenii se întreabă des unde să apeleze, ce să facă. De exemplu, una din întrebările adresate din public în cadrul sesiunii Sănătatea mintală de la tabu la acceptare (foto eveniment, Paul Popa) a conturat ideea: De unde să ne luăm toate aceste informații despre sănătate? Ei bine, concluzia a fost: informația e chiar aici! Așadar, te poți informa de la specialiști, oameni care fac cu pasiune educație cu privire la sănătate. Poți explora informații din surse verificate și nu în ultimul rând, din cărți.

Dincolo de informații, participanții la sesiune au cerut celor patru invitate (psih. Codruța Răbăgel și dr. Elena Ucenic, dr. Ariana Luca, dr. Andreea Dobra) sfaturi cu privire la diverse subiecte. Concluzia serii a fost că sfaturile nu există, e nevoie să trăiască fiecare în starea de prezență, cu atenție și focus activ pentru a se informa și pentru a trece la acțiune alături de oamenii potriviți.

Sănătatea mintală nu e un tabu

Sănătatea mintală este racordată la structura fiziologică și neurologică. Astfel că e nevoie să-i oferim corpului suport zi de zi pentru a satisface nevoile de bază: hrană, somn și odihnă, mișcare și mobilitate. Toate acestea pentru a activa la nivel hormonal elemente precum neurotransmițătorii plăcerii și fericirii care sprijină structura psiho-emoțională.

Este important de înțeles faptul că nu putem să vorbim despre sănătatea mintală fără să ne îngrijim de cea a corpului și nici invers. Structura psiho-emoțională influențează fiziologia și astfel se instalează bolile.

Adesea în cabinetul de psihoterapie oamenii vin cu blocaje majore din cauza faptului că nu își cunosc emoțiile și corpul preia controlul.

Aceste blocaje pot genera o serie de tulburări psiho-emoționale. Ele „sunt considerate a fi bariere sau întreruperi la nivelul procesului de gândire sau a fluxului de informații din creierul unei persoane. Aceste constructe pot fi cauzate și întreținute de diferiți factori, precum relațiile inter-umane, stresul, anxietatea, frica, depresia, diverse afecțiuni fiziologice, stima de sine scăzută sau lipsa de încredere în sine, presiunea timpului ori alte obstacole care împiedică o gândire clară și consistentă”. Am vorbit pe larg despre aceste piedici într-un interviu acordat către Turnul Sfatului – Raluca Budușan, citește aici continuarea.

Ce poți face pentru a fii sănătos?

  1. Să trăiești prezent și asumat
  2. Să ai o alimentație echilibrată
  3. Să faci mișcare
  4. Să acorzi atenție hridratării
  5. Să îți identifici și analizezi emoțiile
  6. Să acționezi pentru prevenție înainte de intervenție
  7. Să ceri ajutor specialiștilor cu care să construiești o relație
  8. Să te bucuri de relații sociale echilibrate
  9. Să îți iei timp liber acasă și în natură
  10. Să găsești plăcere și bucurie în ceea ce faci

Când vorbim despre sănătatea mintală e nevoie să activăm acceptarea de sine pentru a reuși să lărgim orizontul cunoașterii. Descoperă cinci metode prin care ajungi la acceptanță în articolul Trăiești în acceptare de sine?

Sănătatea mintală o îngrijești zi de zi!