Repere terapeutice pentru părinți și profesori

Welcome-Back-to-School-Instagram-Post-2
Dezvoltare personală / Psihoterapie

Repere terapeutice pentru părinți și profesori

V-ați pregătit de școală? Haine, ghiozdan, cărți, rechizite! Este adevărat că nu putem trece peste aspectele logistice ale începutului de an școlar, însă pregătirea psiho-emoțională este la fel de importantă. Atât pentru părinți, cât și pentru copii!

Întoarcerea la școală este una dintre cele mai mari provocări anuale ale părinților, profesorilor și copiilor deopotrivă. Vestea bună este că există multe lucruri pe care părinții le pot face pentru a sprijini și pregăti copiii și adolescenții pentru întoarcerea la școală.

Recomand:

1️⃣stabilirea cu claritate a programului

2️⃣ setarea de reguli și limite

3️⃣ petrecerea timpului de calitate

4️⃣ pargurgerea unei ore de dialog zilnic

5️⃣ verificarea informațiilor

Părinții și profesorii cunosc oare universul interior al copiilor? Nu știm dacă îl cunosc. Însă, e clar că ar fi nevoie. Și asta se întâmplă doar dacă există o comunicare eficientă care să susțină relația părinte-copil. Ideal ar fi să existe această comunicare de la vârste fragede încât să ofere beneficii directe în prea-adolescență și adolescență atunci când intervin o serie de situații de criză în relația părinte-copil.

Dialogul cu copilul nu ar trebui să se rezume doar la sarcinile pe care le are de îndeplinit. Dimpotrivă, mai întâi e nevoie ca adultul să vadă copilul, să-l asculte, să-i înțeleagă trăirile și ulterior să verifice dacă sarcinile pe care le avea de făcut acasă sau la școală au fost realizate. Ideal ar fi să existe o comunicare eficientă de la vârste fragede încât să ofere beneficii directe în prea-adolescență și adolescență atunci când intervin o serie de situații de criză în relația părinte-copil.

Întrebarea „Cum a fost la școală” nu generează un dialog și nici nu sprijină copilul să se deschidă în relație. La fel ca și întrebarea de la școală „Ai înțeles?”. Pentru ca dialogul adult-copil să fie sănătos, e nevoie ca adulții să ofere disponibilitate emoțională, să își activeze creativitatea și ascultarea activă.

???????? ??̆??̆??? ???????̆:

  • Întrebări deschise prin care să afli cât mai multe informații
  • Împărtășirea de experiențe personale
  • Crearea de contexte în care să asociezi informațiile aflate prin întrebările deschise cu scopurile dialogului, respectiv setare de reguli/intenții/standarde de învățare etc.

Alături de un dialog sănătos, timpul de calitate petrecut împreună face diferența între sănătate mintală și stres. Indiferent că ești părinte sau profesor (ori ambele), ia în calcul faptul că e nevoie să creezi cadre în care copilului să-i facă plăcere să petreacă timp cu tine – fie că vorbim de orele de curs, fie că vorbim de timpul acasă sau în alte spații.

?????? ?? ???????? ?????? ???????? ????? ?? ???-?????????.

Copiii pot răspunde la stres în moduri diferite. Pot manifesta dificultăți de somn, pot chiar începe să ude patul, pot avea dureri de stomac sau de cap ori alte psiho-somatizări, pot fi anxiosi, retrași, agitati sau pot manifesta comportamente indezirabile social. Pot să fie răzvrătiți și să nu răspundă sarcinilor de lucru.

E nevoie ca adulții să răspundă empatic la toate aceste reacții, fără să se enerveze și să-i pedepsească. Este important ca adulții să vorbească și să încurajeze copiii să vorbească la rândul lor despre emoțiile lor, pentru a-i liniști, arătându-le afecțiunea și ajutându-i astfel să se simtă în siguranță.

?????? ?? ???????? cuprinde:

? activități comune

? jocuri și vizionare de filme

? ieșiri săptămânale/lunare

Programul îl ajută pe copil să aibă un cadru în care să funcționeze și de asemenea, să își construiască o rutină zilnică.

Părinți, vorbiți copiilor despre importanța rutinelor pentru dezvoltarea lor armonioasă – odihnă, activități, timp liber, stare de bine.

???? ????????? ??̆ ????????̦?:

✍️ un program de somn și odihnă

✍️ activități și responsabilități

✍️ modalități de petrecere a timpului liber

✍️ program de acces la device-uri și ecran

Profesori, stabiliți cu elevii care sunt conținuturile și competențele de asimilat în anumite perioade, stabiliți cu recurență o evaluare, setați cadrul în care se dau testele și evaluările. Explicați copiilor de ce primesc teme și care e scopul temelor – și anume, asimilarea de informații prin repetiție, antrenament și sedimentarea acestora pe măsura exercițiului.

Reguli și limite, chei pentru funcționarea de zi cu zi în societate. Chei pentru relația adult-copil. Copilul învață cu ușurință regulile și limitele în copilăria mica dacă adultul este consecvent și perseverent astfel încât să îi transmită copilului un mesaj corent și congruent.

Atât părintele, cât și profesorul e nevoie să explice copilului motivele pentru care există o regulă și consecințele aferente încălcării uneia. Nu e despre constrângere, ci despre funcționarea eficientă a relațiilor.

Fără un cadru clar și stabil, copilul are tendința să exploreze și să trăiască cât mai multe experiențe, ceea ce e și firesc. Însă, e nevoie să ne amintim că regulile sunt cele care țin haosul departe în societate, în relații, în casă, la școală și așa mai departe.

??????? ?? ?????? ?̦? ?????? ?̂? ?????̦?? ?????-?????:

? ora de somn

? menținerea contactului (prin telefon, vizual etc.)

? sarcini și responsabilități

? stil de viață și nutriție

? gestionare situații de criză (ce și cui spune copilul că are o problemă)

Încrederea la nivelul relației adult-copil se consolidează pe baza principiul de verificare a realității prin comunicare asertivă, întrebări deschise, consultarea cu persoane de suport și reluarea subiectele de discuție după un anumit timp.

Profesori, verificarea informațiilor se face cu elevul prin anumite întrebări filtru al căror răspuns poate transmite congruență sau incongruență din partea copilului. De asemenea, se poate face cu părinții sau cu persoanele din grupul de colegi ai copilului.

Părinți, verificarea informațiilor se face prin prisma persoanelor de suport pe care copilul le are: diriginte, prieteni apropiați, părinții altor copii, telefon și activități în care copilul este implicat. Dar, în primul rând se face în relația cu copilul care e nevoie să fie antrenat să vorbească deschis despre ceea ce trăiește și simte.

Să fie un an școlar blând, cu reușite și cât mai puține momente provocatoare!

Profesori și părinți, porniți la drum cu gândul că faceți echipă bună cu copiii, respectiv elevii pentru a găsi cele mai bune soluții pentru parteneriatul adult-copil!